Bug 2985 - [UPDATE REQUEST] broadcom-wl
: [UPDATE REQUEST] broadcom-wl
Status: RESOLVED FIXED
Product: Desktop Bugs
Classification: ROSA Desktop
Component: Main Packages
: Fresh
: All Linux
: Normal normal
: ---
Assigned To: ROSA Linux Bugs
: ROSA Linux Bugs
:
Depends on:
Blocks:
  Show dependency treegraph
 
Reported: 2013-10-25 16:10 MSD by Eugene Shatokhin
Modified: 2014-01-22 11:39 MSK (History)
5 users (show)

See Also:
RPM Package: dkms-broadcom-wl
ISO-related:
Bad POT generating:
Upstream:
vladimir.potapov: qa_verified+
alex.burmashev: published+


Attachments
bw1.png (330.08 KB, image/png)
2013-10-27 00:12 MSD, Postnikov Dmitry
Details
messages4311 (1.47 MB, application/octet-stream)
2013-11-08 01:01 MSK, Postnikov Dmitry
Details
dmesg4311.txt (64.04 KB, text/plain)
2013-11-08 01:02 MSK, Postnikov Dmitry
Details
lspci4311.txt (2.24 KB, text/plain)
2013-11-08 01:02 MSK, Postnikov Dmitry
Details
вывод dmesg после выгрузки и загрузки модуля wl (61.18 KB, text/plain)
2013-11-09 17:02 MSK, Wjacheslaw
Details
dmesg от 11.11.13 (94.71 KB, text/plain)
2013-11-11 17:52 MSK, Wjacheslaw
Details
mes.txt (1.13 MB, text/plain)
2013-11-12 14:39 MSK, Postnikov Dmitry
Details
bcm1.txt (48.72 KB, text/plain)
2014-01-10 19:38 MSK, Postnikov Dmitry
Details

Note You need to log in before you can comment on or make changes to this bug.
Description Eugene Shatokhin 2013-10-25 16:10:40 MSD
Upstream update to version 6.30.223.141, with our fixes. Versions 5.x seem to be no longer maintained upstream.
Comment 1 Eugene Shatokhin 2013-10-25 16:16:17 MSD
Advisory:
The driver was updated to the latest upstream version (6.30.223.141). The patches to fix build with kernels 3.10 and 3.8 were also applied. The patches to fix errors described in the bugs #2146 and #2677 were adapted for this new version as well.

Build lists:
https://abf.rosalinux.ru/build_lists/1367198
https://abf.rosalinux.ru/build_lists/1367199
Comment 2 Postnikov Dmitry 2013-10-27 00:12:04 MSD
Created attachment 2142 [details]
bw1.png

Again interface NOT wlan0. And defines my adapter is not correctly. Driver detect my adapter BCM4724, but my adapter BCM4313.
See attach.
Comment 3 Postnikov Dmitry 2013-10-27 01:02:03 MSD
I'm made screencast.
If I turn off wifi adapter hardware, the buttons on the laptop, then go errors WLC_SCAN. And then when hardware turn on the buttons on the laptop, nothing happens, not included wifi. Only through NM can enable it. And so the same error WLC_SCAN.

http://cdn.2safe.com/250120033758/screen-broadcom-6-1.avi
Comment 4 Eugene Shatokhin 2013-10-28 12:03:51 MSK
(In reply to comment #2)
> Again interface NOT wlan0.

Not sure which components is responsible for that, the driver or something else in the system.

> And defines my adapter is not correctly. Driver
> detect my adapter BCM4724, but my adapter BCM4313.

The adapter is described correctly. Broadcom uses confusing model identifiers though, see http://pciids.sourceforge.net/v2.2/pci.ids:

4727  BCM4313 802.11bgn Wireless Network Adapter

That is, some tools show the model number of the adapter, which is 4313, some tools - its PCI id (4727), so this is not a problem. Although, I agree, it is confusing.

This was the case with the previous version of the driver too, BTW.
Comment 5 Eugene Shatokhin 2013-10-28 12:23:29 MSK
(In reply to comment #3)
Thanks for the info!

Do these strange things show up when the previos version of the driver is used?

As for WLC_SCAN errors, as long as the network connections are functional, these errors could be ignored for now. It seems, the driver just failed to perform scan when the device was disabled and then, before the necessary structures have been initialized.
Comment 6 Eugene Shatokhin 2013-10-29 17:19:58 MSK
I've just found a bug in one of my patches. Should be fixed now.

Here are the build lists of the fixed packages, please use them instead of the ones mentioned above:

https://abf.rosalinux.ru/build_lists/1374423
https://abf.rosalinux.ru/build_lists/1374424
Comment 7 Postnikov Dmitry 2013-10-30 00:47:20 MSK
(In reply to comment #6)
> I've just found a bug in one of my patches. Should be fixed now.
> 
> Here are the build lists of the fixed packages, please use them instead of
> the ones mentioned above:
> 
> https://abf.rosalinux.ru/build_lists/1374423
> https://abf.rosalinux.ru/build_lists/1374424

The error remained. And is NOT automatically enabled after you enable buttons on the laptop.

http://cdn.2safe.com/201895033757/screen-broad2.avi

On the old driver too errors, but there when you press the buttons on the laptop is turned ON automatically.

http://cdn.2safe.com/201897033757/screen-broad3.avi
Comment 8 Eugene Shatokhin 2013-10-30 12:10:07 MSK
(In reply to comment #7)
Please attach the output of 'journalctl -a' (run as root) when that problem with enabling/disabling wireless happens. Ideally, both for the old and for the new drivers.

I suspect an upstream problem but I need to take a closer look because not only the driver could be responsible for that.
Comment 9 Vladimir Potapov 2013-10-31 13:24:27 MSK
The update route to extended testing
Comment 10 Postnikov Dmitry 2013-11-06 17:42:26 MSK
(In reply to comment #8)
> (In reply to comment #7)
> Please attach the output of 'journalctl -a' (run as root) when that problem
> with enabling/disabling wireless happens. Ideally, both for the old and for
> the new drivers.
> 
> I suspect an upstream problem but I need to take a closer look because not
> only the driver could be responsible for that.

'journalctl -a' does not show anything when you turn on and off hardware wifi card. Either the old driver nor with the new.
But. In kernel 3.10.17 after hardware ON wifi card, network is auto up.
Comment 11 Postnikov Dmitry 2013-11-06 20:44:03 MSK
EN:
I noticed one interesting regression. On the old driver, such as when to swing the file is large with rosalab servers, the speed of it's nearly 700-800kbyte/sec. I.e. the channel is not completely hammered. And it's time to go online, then all is fine.

And on the new driver, when downloading a large file servers rosalab speed the same, however, go on the Internet simply impossible. While not download the file, surfing on Internet terribly slow.

RU:
Я заметил одну интересную регрессию. На старом драйвере, например, когда качаешь файл большой с rosalab серверов, скорость там порядка 700-800кбайт/сек. Т.е. канал не забит полностью. И в это время ходить в интернете, то все отлично. 

А на новом драйвере, при скачивании большого файла с серверов rosalab скорость такая же, однако ходить по интернету просто невозможно. Пока не скачался файл, сёрфинг по интернету жутко тормозит.
Comment 12 Postnikov Dmitry 2013-11-08 01:01:38 MSK
Created attachment 2194 [details]
messages4311

On BCM4311 new driver not work.
(Dell Vostro 1400)
Comment 13 Postnikov Dmitry 2013-11-08 01:02:16 MSK
Created attachment 2195 [details]
dmesg4311.txt

On BCM4311 new driver not work.
(Dell Vostro 1400)
Comment 14 Postnikov Dmitry 2013-11-08 01:02:50 MSK
Created attachment 2196 [details]
lspci4311.txt

BCM4311 - lspci
Comment 15 Vladimir Potapov 2013-11-08 04:03:42 MSK
On BCM4311 new driver not work.
********************
QA Denied
Comment 16 Eugene Shatokhin 2013-11-08 11:04:07 MSK
(In reply to comment #12)
> Created attachment 2194 [details]
> messages4311
> 
> On BCM4311 new driver not work.
> (Dell Vostro 1400)

What exactly does not work? No network connection? Unstable connection? The messages from the log are not enough to figure that out.
Comment 17 Wjacheslaw 2013-11-08 11:16:36 MSK
ru:
В окне NetworkManager не отображаются точки доступа wi-fi, а в Управление соединением NM закладка "Беспроводные" отображается серым цветом и не выбирается для редактирования.
Comment 18 Eugene Shatokhin 2013-11-08 11:37:32 MSK
(In reply to comment #17)
> ru:
> В окне NetworkManager не отображаются точки доступа wi-fi, а в Управление
> соединением NM закладка "Беспроводные" отображается серым цветом и не
> выбирается для редактирования.

Ясно. Логи и вывод lspci, указанные выше, как раз с той машины, где это происходит, так? Или речь о другой системе?
Comment 19 Wjacheslaw 2013-11-08 12:04:01 MSK
Да, речь идет об одном и том же ноутбуке Dell Vostro 1400 c драйвером 4311
Comment 20 Eugene Shatokhin 2013-11-09 16:05:43 MSK
(In reply to comment #19)
> Да, речь идет об одном и том же ноутбуке Dell Vostro 1400 c драйвером 4311

Отлично. Можете попробовать тогда на этом ноутбуке выгрузить модуль wl ('modprobe -r wl'), а затем загрузить его снова ('modprobe wl') и проверить, будет ли сеть после этого? 

Тогда и вывод 'dmesg' после этих операций выложите сюда, пожалуйста.
Comment 21 Wjacheslaw 2013-11-09 17:00:57 MSK
Дал команду выгрузить и загрузить модуль wl. Ничего не изменилось и нового не появилось. Вывод dmesg прилагаю, dmesg_wl.txt.
Comment 22 Wjacheslaw 2013-11-09 17:02:39 MSK
Created attachment 2206 [details]
вывод dmesg после выгрузки и загрузки модуля wl
Comment 23 Eugene Shatokhin 2013-11-09 23:05:30 MSK
(In reply to comment #21)
> Дал команду выгрузить и загрузить модуль wl. Ничего не изменилось и нового
> не появилось. Вывод dmesg прилагаю, dmesg_wl.txt.

RU:
Спасибо! 

В общем, похоже, broadcom-wl де-факто не поддерживает адаптеры 4311. Либо его давно уже на них его разработчики не проверяли. Судя по логам и по тому, что я нашёл в коде, драйвер при "опознании" устройства отказывается с ним работать. Глубже раскопать сложно, соотв. часть драйвера идёт без исходников, binary blob.

В версии 5.x этого драйвера была та же проблема. Тогда просто настроили всё так, чтобы для BCM4311 использовался только драйвер, идущий с ядром (b43), даже если dkms-broadcom-wl установлен. 

Я тогда доработаю пакет для версии 6.x аналогичным образом.

EN:
Thanks for your help!

It looks like broadcom-wl does not actually support BCM4311 adapters. Or, perhaps, was not tested on such hardware by its developers. From what I see in the logs and in the source code of the driver, it seems, the driver rejects at the probing stage that it can work with this particular hardware. It is difficult to find out why exactly it does so, because the relevant logic is in the binary-only part of the driver (blob).

The same problem affects the previous version of the driver, 5.x. To circumvent it, the package set up things so that driver b43 (provided with the kernel) was used for BCM4311 even if dkms-broadcom-wl was installed.

I will update the package for 6.x in a similar way.
Comment 24 Eugene Shatokhin 2013-11-11 13:59:38 MSK
Updated the packages so that the opensource driver (ssb/b43) was used for adapters BCM4311 instead of wl, even if these packages are installed.

Advisory:
The driver was updated to the latest upstream version (6.30.223.141). The patches to fix build with kernels 3.10 and 3.8 were also applied. The patches to fix errors described in the bugs #2146 and #2677 were adapted for this new version as well.

Build lists:
https://abf.rosalinux.ru/build_lists/1383798
https://abf.rosalinux.ru/build_lists/1383799
Comment 25 Vladimir Potapov 2013-11-11 16:29:48 MSK
The update route to extended testing
Comment 26 Wjacheslaw 2013-11-11 17:51:11 MSK
dkms-broadcom-wl устанавливается, а broadcom-wl нет. dmesg прилагаю - dmesg_wl2.txt. В результате этого система не видит точек доступа, в NM - пусто.
Comment 27 Wjacheslaw 2013-11-11 17:52:19 MSK
Created attachment 2222 [details]
dmesg от 11.11.13
Comment 28 Eugene Shatokhin 2013-11-11 18:26:18 MSK
(In reply to comment #26)
> dkms-broadcom-wl устанавливается, а broadcom-wl нет. dmesg прилагаю -
> dmesg_wl2.txt. В результате этого система не видит точек доступа, в NM -
> пусто.

Это ожидаемо. Для адаптера BCM4311 нужно использовать входящий в поставку ядра драйвер b43, а не wl. Пакет dkms-broadcom-wl теперь ставит всё так (см. module.aliases, если интересно), что для такого адаптера система будет загружать именно b43.

То, что b43 не работает - это отдельный вопрос, к broadcom-wl не относящийся. Чтобы он заработал, установите пакет b43-firmware-install и перезагрузите систему (или выгрузите модуль b43 и загрузите его снова). Всё так же, как было до этого обновления.
Comment 29 Vladimir Potapov 2013-11-11 18:41:08 MSK
Вы, главное, обновление проверьте.
Comment 30 Postnikov Dmitry 2013-11-11 18:44:22 MSK
(In reply to comment #29)
> Вы, главное, обновление проверьте.

:) а как он проверит, если теперь 4311 не поддерживается dkms-broadcom-wl. Ему только b43 использовать или старый dkms-broadcom-wl-5...

Я вот пока еще денёк посижу на новом драйвере, потерзаю его...
Comment 31 Vladimir Potapov 2013-11-11 18:49:42 MSK
Если раньше карта работала, а после обновления отваливается, то нафиг такое обновление - это тяжелая регрессия.
Comment 32 Postnikov Dmitry 2013-11-11 18:51:22 MSK
(In reply to comment #31)
> Если раньше карта работала, а после обновления отваливается, то нафиг такое
> обновление - это тяжелая регрессия.

Так это блоб, сырцов нету ведь. По-этому ничего не сделаешь.
Comment 33 Eugene Shatokhin 2013-11-11 18:53:57 MSK
Тот broadcom-wl 5.x, что у нас в репозиториях сейчас, с этими картами тоже не работает. По тем же причинам. Там тоже используется b43.

Когда я подготовил обновление (6.х), то решил "включить" его для этих адаптеров тоже - вдруг произошло чудо. Не произошло.
Comment 34 Eugene Shatokhin 2013-11-11 18:59:58 MSK
(In reply to comment #31)
> Если раньше карта работала, а после обновления отваливается, то нафиг такое
> обновление - это тяжелая регрессия.

И раньше драйвер с ней не работал. Драйвер из поставки ядра (b43) работал, даже когда пакет broadcom-wl 5.x был установлен, так было всё настроено. Причины те же, симптомы те же.
Comment 35 Wjacheslaw 2013-11-11 20:24:40 MSK
Установил b43-firmware-install. Теперь wi-fi работает.
Comment 36 Vladimir Potapov 2013-11-12 03:26:29 MSK
(In reply to comment #30)
> (In reply to comment #29)
> > Вы, главное, обновление проверьте.
> 
> :) а как он проверит, если теперь 4311 не поддерживается dkms-broadcom-wl.
> Ему только b43 использовать или старый dkms-broadcom-wl-5...
> 
> Я вот пока еще денёк посижу на новом драйвере, потерзаю его...

Ок, жду официального отчета.
Comment 37 Postnikov Dmitry 2013-11-12 13:00:35 MSK
************************
Extended testing report
************************
1. То что в комменте 11 (http://bugs.rosalinux.ru/show_bug.cgi?id=2985#c11)
Работать не возможно. Когда что-то качается, в браузере даже страницу не открыть. Я не говорю о чем-то еще. Хотя по скорости, канал НЕ забит, однако... похоже драйвер флудит. Это очень плохо.
Реально на 5й версии такого небыло.
2. Ну и после аппаратного выключени и последующего включения, драйвер (похоже) ядру не передает сигнал о том что карта активна. Ядро через какой-то промежуток времени делает опрос, и приходится ждать пока ядро само не опросит карту, и потом уже не заработает NM.

=====
Denid надо ставить.
Comment 38 Eugene Shatokhin 2013-11-12 13:32:54 MSK
(In reply to comment #37)
1. Если сейчас убрать драйвер 6.x и на ту же систему поставить 5.x из наших репозиториев, всё нормализуется? 

2. Есть возможность проверить ещё на какой-то системе с адаптером Broadcom? 
Надо понять, везде ли эта проблема встречается.
Comment 39 Postnikov Dmitry 2013-11-12 14:02:39 MSK
(In reply to comment #38)
> (In reply to comment #37)
> 1. Если сейчас убрать драйвер 6.x и на ту же систему поставить 5.x из наших
> репозиториев, всё нормализуется? 
> 
> 2. Есть возможность проверить ещё на какой-то системе с адаптером Broadcom? 
> Надо понять, везде ли эта проблема встречается.

1. Сейчас переставил драйвер на старый 5й. Ну... "чёрное и белое" называется :) Работает без проблем. Даже пару ISO образов вместе качаются и можно спокойно youtube смотреть. :))) Вообщем работает шустро и хорошо. Так же, при аппаратном включении и выключении все ОК.

2. Нету.
Comment 40 Vladimir Potapov 2013-11-12 14:06:44 MSK
Found regression when a multithreaded download
**********************************************
QA Denied
Comment 41 Postnikov Dmitry 2013-11-12 14:39:04 MSK
Created attachment 2228 [details]
mes.txt

This attach log messages.

In 12 Nov 12:01 - new broadcom-wl-6 install
In 12 Nov 13:54 - old broadcom-wl-5 install
Comment 42 Eugene Shatokhin 2013-12-02 12:31:15 MSK
Now that I had so time, I checked version 6.x and 5.x of the driver on another laptop with adapter BCM4313 and kernel 3.10.19. 

The access point, channel as well as the location of the laptop and the AP remained the same during testing. The main results are below.

1. When version 6.x was used, Networkmanager shown signal strength 10-15% less than for 5.x, but ...

2. ... iperf3 benchmark reported 20-40% better performance for 6.x than to 5.x.

3. The results of speedof.me test are the same for both versions.

4. The download speed for large files (2 ISOs of ROSA Fresh, downloaded at the same time in Opera) was the same for both versions.

When I tried to download another file (about 70 Mb in size) while these ISOs were being downloaded, I got rates like 30-600 KB/sec for that file. The version of the driver made no difference here.

Same with watching Youtube during these downloads - too sluggish in both cases.

So that performance regression did not show up here. It may be tied to a particular implemenration of BCM4313 or something else. Still, we cannot ignore it.

Bottom line. 
I think, we could stay with 5.x for a while until the upstream fixes that in 6.x (they have not responded to my bug reports so far, btw). Or, - until most other major distros drop 5.x. In that case, we'll probably have to move on too despite the regression.
Comment 43 Eugene Shatokhin 2014-01-10 13:27:03 MSK
Advisory:
The driver was updated to the latest upstream version (6.30.223.141). The patches to fix build with kernel 3.10 were also applied. 
More fixes:
- fixes for bugs #2146 and #2677 were adapted to this new version of the driver;
- fixed name of the network interface: should now be "wlanX" rather than "ethX".

Build lists:
https://abf.rosalinux.ru/build_lists/1513036
https://abf.rosalinux.ru/build_lists/1513037

More info:
If the users experience problems with broadcom-wl 6.x, they can try the legacy version of the driver (5.x) provided by dkms-broadcom-wl-legacy package (http://bugs.rosalinux.ru/show_bug.cgi?id=3550).

Hints for testing:
If there are some issues in 6.x, please check if they also show up with the more recent 3.10.x kernels: 3.10.25 or newer. There were some fixes in the wireless subsystem in these kernels that might affect the behaviour of the driver.
Comment 44 Eugene Shatokhin 2014-01-10 13:28:09 MSK
Some kind of mess with the flags again, corrected now.
Comment 45 Vladimir Potapov 2014-01-10 14:49:09 MSK
The package route to extended testing
Comment 46 Postnikov Dmitry 2014-01-10 19:38:38 MSK
Created attachment 2508 [details]
bcm1.txt

(In reply to comment #43)
> Advisory:
> The driver was updated to the latest upstream version (6.30.223.141). The
> patches to fix build with kernel 3.10 were also applied. 
> More fixes:
> - fixes for bugs #2146 and #2677 were adapted to this new version of the
> driver;
> - fixed name of the network interface: should now be "wlanX" rather than
> "ethX".
> 
> Build lists:
> https://abf.rosalinux.ru/build_lists/1513036
> https://abf.rosalinux.ru/build_lists/1513037
> 

My card BCM4313.
Everything is normal. The above bugs are not observed.
1. When downloading large files rate is more stable than the driver 5th. It not "floats".
2. And speed of slightly more(fast) than the driver 5th.
3. When downloading large files in parallel you can safely surf the Internet.
4. With a hard (press magic key) ON and OFF the wifi card, no errors. I attached log file, when hard OFF and hard ON. In log file in 19:20:07 i'm hard OFF and in 19:22:05 i'm hard ON.
4. Now though the interface is normally referred to as wlan0.
5. Not update package, when installed dkms-broadcom-wl-legacy. I needed only "urpmi dkms-broadcom-wl". 

Error WLC_SCAN seems not from the driver depends. When the hardware is turned OFF wifi card, but NetworkManager is constantly trying to find a card and activate. On this and climbs these errors. If only NM understood that the card is physically disabled, then wouldn't have any errors.

So far everything is stable. I testers still watch driver. And on Sunday then I will write the final result.
Comment 47 Postnikov Dmitry 2014-01-14 10:52:17 MSK
**************************
Extended testing report
**************************
1. On two computers and two BCM4313 - all work normal.
2. On Dell Vostro 1400 and BCM4311 - not work.
Comment 48 Eugene Shatokhin 2014-01-14 11:08:30 MSK
(In reply to comment #47)
> **************************
> Extended testing report
> **************************
> 1. On two computers and two BCM4313 - all work normal.
> 2. On Dell Vostro 1400 and BCM4311 - not work.

That is expected: in the aliases file, I specified that broadcom-wl does not support BCM4311. The driver fails to probe some BCM4311 devices and returns an undocumented error code. The relevant logic is in the blob, so I cannot fix it.

For BCM4311, b43 should be loaded by default instead.
Comment 49 Vladimir Potapov 2014-01-14 12:04:08 MSK
(In reply to comment #48)
> (In reply to comment #47)
> > **************************
> > Extended testing report
> > **************************
> > 1. On two computers and two BCM4313 - all work normal.
> > 2. On Dell Vostro 1400 and BCM4311 - not work.
> 
> That is expected: in the aliases file, I specified that broadcom-wl does not
> support BCM4311. The driver fails to probe some BCM4311 devices and returns
> an undocumented error code. The relevant logic is in the blob, so I cannot
> fix it.
> 
> For BCM4311, b43 should be loaded by default instead.
Please, write update note for BCM4311 owner.
Comment 50 Eugene Shatokhin 2014-01-14 14:04:30 MSK
Advisory:
The driver was updated to the latest upstream version (6.30.223.141). The patches to fix build with kernel 3.10 were also applied. 
More fixes:
- fixes for bugs #2146 and #2677 were adapted to this new version of the driver;
- fixed name of the network interface: should now be "wlanX" rather than "ethX".

Build lists:
https://abf.rosalinux.ru/build_lists/1517682
https://abf.rosalinux.ru/build_lists/1517679

As requested, I have added "update notes" for the users having BCM4311 adapters and listed the supported models in the description of the package. Besides that, no changes compare to the previous build.
Comment 51 Vladimir Potapov 2014-01-15 13:38:10 MSK
The update route to extended testing
Comment 52 Postnikov Dmitry 2014-01-17 14:30:58 MSK
(In reply to comment #51)
> The update route to extended testing

*****************************
Extended testing report
****************************
All work excellent!
Comment 53 Vladimir Potapov 2014-01-17 15:52:01 MSK
broadcom-wl-6.30.223.141-6
************************* Advisory ******************
The driver was updated to the latest upstream version (6.30.223.141). The patches to fix build with kernel 3.10 were also applied. 
More fixes:
- fixes for bugs #2146 and #2677 were adapted to this new version of the driver;
- fixed name of the network interface: should now be "wlanX" rather than "ethX"
*****************************************************
QA Verified